Czy zastanawiałeś się kiedyś dlaczego uczysz się angielskiego? Miałeś sprecyzowany cel, jasno rozpisany plan i mierzyłeś swoje postępy? Czy może myślisz, że przez całe życie uczysz się angielskiego, ale tak naprawdę nie potrafisz ani zrozumieć jak ktoś mówi, ani powiedzieć coś w tym języku?
Jeżeli odpowiedź brzmi TAK, to ten artykuł jest dla Ciebie.
Cel a marzenie
Jak już wspominałam we wpisie “Od czego zacząć naukę angielskiego i ile czekać na efekty?” zabrać się za angielski warto od określenia konkretnego celu nauki.
Jak wiadomo cel różni się od marzenia (np.chcę biegle mówić po angielsku) tym, że jest ograniczony czasowo (np. do 1 sierpnia 2019 roku poznam i utrwalę Present/Past/Future Simple, nauczę się 100 słówek i będę mogła opowiedzieć o sobie/swoim mieście itd.).
Wyznacz swój cel
Zapraszam Ciebie do wytyczenia Twojego celu nauki języka angielskiego, który srawi, że zaczniesz uczyć się skutecznie i wreszcie zobaczysz efekty swojej pracy.
Zaopatrzyj się w kartkę papieru, zarezerwuj sobie 20 – 30 min i usiądź w cichym i spokojnym miejscu. Odpowiedź po kolei na każde z poniższych pytań, które pomogą Ci doprecyzować po co uczysz się języka.
- Jaki jest twój cel nauki j.angielskiego?
Ważne jest użycie formy pozytywnej np. „Potrafię porozumieć się z lekarzem w języku angielskim” zamiast „Nie mam problemu ze zrozumieniem, co mówi lekarz” i formie dokonanej „Opanowałam użycie czasu Present Continuous w kontekście zaplanowanej przyszłości” zamiast „Opanuję …”.
- Kiedy twój cel zostanie osiągnięty? – podaj dokładną datę.
- Jak zmierzysz postępy i poznasz, że osiągnąłeś swój cel?
Określ poziom, ilość nowych słówek, ilość sytuacji w których chcesz porozumieć się po angielsku.
- Dlaczego chcesz osiągnąć ten cel? Dlaczego angielski jest ważny dla Ciebie?
- Jak się poczujesz po jego osiągnięciu?
Opisz uczucia jakie będą Ci towarzyszyć np. duma, satysfakcja, szczęście itd.
“Jeśli nie ustalasz celów dla siebie, jesteś skazany na pracowanie przy osiąganiu celów kogoś innego. “Brian Tracy
Określ swoją rzeczywistość
Zastanów się co już zrobiłeś dla osiągnięcia Twojego celu, w jakim momencie nauki się znajdujesz, jaki jest aktualnie twój poziom zaawansowania i jakimi zasobami dysponujesz. Jest to bardzo ważne.
Odpowiedź uczciwie na ponieższe pytania:
- Jak czujesz się w obecnej sytuacji w konktekście Twojego posługiwania się angielskim?
Zapisz wszystkie określenia, które przyjdą Ci do głowy. Np., widzę, że poświęcam czas na naukę, a efektów brak; irytuje mnie to, że nie idzie mi nauka; jestem dobra w czytaniu i słuchaniu ze zrozumieniem, ale wciąż mam problem z mówienie itd.
- Co do tej pory uczyniłeś dla osiągniecia Twojego celu językowego?
Jaki są twoje osiągnięcia w nauce angielskiego? Np. opanowałem Present Simple, potrafię opowiedzieć o sobie i swojej rodzieni po angielsku, osiągnąłem poziom zaawansowania B2 itd.
- Jakie masz zasoby, żeby osiągnąć swój cel?
Na zasoby składają się wszystkie osoby, możliwości, umiejętności, wiedza, postawa i rzeczy, które mogą pomóc Ci zrealizowaniu Twojego celu.
- Jakie trudności mogą Ci się przydarzyć się w osiągnięciu Twojego celu językowego?
- Jak zamierzasz sobie poradzić z tymi trudnościami?
- Kto może pomóc Ci w ich przezwyciężeniu?
- Jak teraz się czujesz z Twoim celem nauki angielskiego?
Gratuluję Ci zaangażowania w pracy nad sobą!
Sprzawdź Jak zaplanować naukę angielskiego? , żeby sporządzić plan działań i zacząć uczyć się angielskiego skutecznie.
Podziel się w komentarzu swoim nastawieniem do nauki angielskiego po tym, jak odpowiedziałeś na powyższe pytania. Jest to dla mnie bardzo ważne.
Wpis zainspirowany poradnikiem “Dziennik Coachingowy” autorstwa K.Rowińskiej i K.Kozioł .